Sporten onder werktijd: hoe sporten leidt tot betere prestaties op de werkvloer

Weet jouw hoofd aan het einde van een werkdag vanzelf de weg naar je bureaublad te vinden? Dan kan sporten onder werktijd dé uitkomst bieden. Maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen wanneer je een kantoorbaan hebt? En hoe kun je dit binnen jouw bedrijf inrichten (ook zonder een duur abonnement of faciliteiten)?

Sporten helpt bij betere prestaties op de werkvloer. Dat is door verschillende studies aangetoond, maar ook even vaak weer ontkracht, zoals dat bij elke studie gaat. Welke voordelen zijn verbonden aan sporten tijdens werktijd?

Je zit lekkerder in je vel

Zowel figuurlijk als letterlijk te nemen, natuurlijk. Hierdoor daalt niet alleen het ziekteverzuim, maar presteer je gedurende dag ook beter. Uit Zweeds onderzoek blijkt dat sportende collega’s meer werk gedaan krijgen in minder tijd. Daarnaast verbetert je concentratievermogen en daalt je stressniveau, waardoor je beter in je werk komt en blijft – de zogenoemde flow. Die flow leidt op zijn beurt weer tot meer motivatie. En de positieve vicieuze cirkel is rond.

Motivatie door vooruitzicht, vrijheid en afwisseling

Die grotere motivatie komt niet uitsluitend door de flow waarin je je bevindt. Wanneer je het vooruitzicht hebt van een uur/half uur voor jezelf en een nieuwe prestatie, ben je eerder geneigd om daarvoor en daarna een paar stappen extra te zetten. Net zoals wanneer je slechts een halve dag werkt en dan evenveel gedaan krijgt als in acht uur tijd. Zonder (het vooruitzicht op) een moment om op te laden, kun je nooit volledig productief zijn.

Tijdens het sporten kom je op nieuwe ideeën

Een bijkomend voordeel is dat tijdens het sporten allerlei ideeën naar boven komen drijven. Sporten creëert vrijheid in je hoofd, waardoor je op nieuwe inzichten komt en als vanzelf bestaande situaties vanuit een ander oogpunt ziet. Moeilijke situaties in je werk vinden hun weg naar de achtergrond en je krijgt meer ruimte voor frisse ideeën. Belemmerende gedachten stromen net zo hard weg als de zweetdruppels van je gezicht.

Maar hoe pak je dat sporten onder werktijd aan?

Kleine aanpassingen als fietsend/lopend naar kantoor gaan, de trap nemen in plaats van een lift/roltrap, of een stuk lopen vanaf het station / een halte eerder zijn natuurlijk al beter voor je dan niets. Ook kun je denken aan een zit-stabureau zodat je je dag niet alleen zittend hoeft door te brengen. Met een beetje ‘I don’t care’ mentaliteit, kun je je ook wagen aan (stretch)oefeningen voor/achter/naast je bureau. Maar hoe vaak je tussendoor ook opstaat om koffie te pakken, een zittend beroep verandert niet ineens in een volledige workout.

Een echt sportmoment tijdens je werkdag levert dan toch de meeste winst. In een vrij recent artikel van Trouw laten experts weten dat het het meest effectief is om dan een training gericht op spieropbouw te volgen en daarbij door te gaan ‘tijdelijk spierfalen’ plaatsvindt, wat zoveel betekent als dat je echt niet meer verder kunt met een oefening. Hiervoor is het wel degelijk belangrijk dat dit onder begeleiding van een trainer wordt gedaan, zodat je niet wordt uitgeschakeld door blessures. Op deze manier kunnen sessies van twintig minuten per week voldoende zijn om je spieropbouw op pijl te houden en je actief de week door te krijgen. In die zin is het voor organisaties dus het meest effectief als er een fitnessruimte wordt ingericht of gehuurd.

Heb je nu geen beschikking tot een personal trainer op de werkvloer of een sportschool? Dan kunnen teamsporten, die onderling gemakkelijk te organiseren zijn onder collega’s, ook goed werken, zoals:

1. Een race naar die lekkere broodjeszaak aan de andere kant van de stad – natuurlijk zonder valsspelen door met de auto te gaan. De winnaar krijgt zijn broodje dan van een collega.

2. Een voetbalwedstrijd op een nabijgelegen grasveld.

3. Een rondje hardlopen door de buurt. Niet officieel een teamsport, maar wel erg gezellig in een groep.

4. Een pot basketbal op het dichtstbijzijnde veld.

Hoe doet YourRecruiter dat?

Dat YourRecruiter zelf aardig wat doet voor de (mentale) fitheid van zijn medewerkers is je wellicht al opgevallen. Kwartaaletentjes, een hond die door het kantoor huppelt en een jaarlijks bezoek aan een buitenlandse voetbalwedstrijd zijn daar zomaar wat voorbeelden van. Maar naast dit alles vinden we het vooral erg belangrijk dat iedereen gezond is en lekker in zijn vel zit.

Daarom heeft iedereen een sportschoolabonnement dat gesponsord wordt door de organisatie. En aangezien de helft van de consultants aan het trainen is voor een marathon, is iedereen vrij om tijdens de standaard lunchpauze van een uur te oefenen voor zijn aankomende prestatie.

Om het onderlinge teamgevoel verder te versterken en de conditie te verbeteren – ook van de niet-hardlopers – doen we iedere woensdagavond met zijn allen een bootcamp bij de sportschool aan de overkant van de straat, onder begeleiding van personal trainer Mark Lapré. Daar worden we flink afgemat en er komt veel zweet, geklaag en spierpijn bij kijken, maar wat voelt het goed achteraf.

Mark bouwt iedere week de intensiteit van de training op en biedt veel afwisseling, waardoor het elke woensdag weer een verrassing is op welke manier we tot het uiterste worden gedreven. Dat houdt het wel zo leuk.

Disclaimer: dit filmpje dateert van het begin van de bootcamp reeks, eind 2016. Inmiddels zijn de trainingen alweer een stuk zwaarder geworden.

Om onze motivatie en het teamgevoel nog een extra boost te geven, hebben we sinds kort ook matchende shirts met het YourRecruiter logo erop gedrukt. Hierdoor zijn we ook tijdens de marathon van Berlijn en de halve van Amersfoort goed in beeld.

Faciliteert jouw organisatie/werkgever je in het sporten tijdens werktijd? En op welke manieren gebeurt dat?

Geef een reactie